Scabies is one of the most common dermatological diseases and represents a considerable part of the skin diseases that are registered in developing countries. It is a skin infection caused by a mite that penetrates the skin creating a cavern and lodges in the superficial dermis, where it lays its eggs.

95% of cases are transmitted due to direct, close and prolonged contact with infected people. It has an incubation period of 2 to 6 weeks.

To a lesser degree, this parasite can also be transmitted by being in contact with clothing, towels, blankets, pillows, sheets, mattresses, and/or furniture that is infected with mites. Signs and symptoms of the disease include severe itching or pruritus and characteristic skin lesions (papules, vesicles, nodules, or mite tunnels).

In infants and young children, the rash can commonly be found in the palms of the hands, feet, and head (face, neck, and scalp). In adults, common areas are between the fingers, wrists, armpits, groin, buttocks, genitals, and breasts in women.

The most vulnerable population groups are young children, teenagers, and the elderly with limited resources who, due to their social conditions, do not have adequate access to basic hygiene measures.

NOTE: Scabies infection can be complicated by a bacterial infection, leading to skin sores which, in turn, can lead to more serious consequences such as sepsis, heart disease, and chronic kidney failure.

Important recommendations:

• Strengthen hygiene and cleaning practices at home.
  • Wash hands frequently and keep fingernails short.
  • Change or disinfect mattresses periodically, especially when there are outbreaks of scabies.
  • Timely notify the occurrence of outbreaks of any type of skin infection to the School Nurse.
  • Ensure timely diagnosis in the presence of suspected cases.
  • Seek immediate medical attention if you are affected, so that the medical staff can evaluate you and indicate the treatment to follow.
  • Do not send infected children to school to avoid outbreaks.
  • Isolate people confirmed with the disease.
  • Keep updated with the information issued by the country’s Ministry of Public Health and other official organizations.

We ask the Lord to continue to cover our country and our school community from this disease.

May the Lord bless you!

Source: Preventive epidemiological alert – SCABASIS. April 18, 2022. General Directorate of Epidemiology. Ministry of Public Health.

MECS cuida tu salud – La escabiasis

La escabiasis o sarna es una de las enfermedades dermatológicas más comunes y representa una parte considerable de las enfermedades cutáneas que se registran en los países en desarrollo. Es una infección de la piel causada por un ácaro que penetra la piel creando una caverna y se aloja en la dermis superficial, donde pone sus huevos.

El 95% de los casos se transmiten debido al contacto directo, estrecho y prolongado con personas infectadas, y el período de incubación es de 2 a 6 semanas.

Esta parasitosis se puede transmitir en menor medida al estar en contacto con ropa, toallas, cobijas, almohadas, sábanas, colchones y/o muebles, entre otros, contaminados con ácaros. Los signos y síntomas de la enfermedad comprenden prurito o comezón intensa y lesiones en la piel características (pápulas, vesículas, nódulos o túneles de ácaros).

La distribución típica de las lesiones en bebés y niños pequeños incluye las palmas de las manos, las plantas de los pies y la cabeza (cara, cuello y cuero cabelludo). En adultos las áreas frecuentes son entre los dedos, las muñecas, las axilas, la ingle, las nalgas, los genitales y los senos en las mujeres.

Los grupos de población más vulnerables son los niños pequeños, adolescentes y las personas de edad avanzada de escasos recursos que por sus condiciones sociales no tienen adecuado acceso a medidas básicas de higiene.

OJO: La infección por sarna puede complicarse con una infección bacteriana, lo que da lugar a la aparición de llagas en la piel que, a su vez, pueden ocasionar consecuencias más graves, como septicemia, cardiopatías e insuficiencia renal crónica.

Recomendaciones importantes:

• Fortalecer las prácticas de aseo y limpieza en los hogares.
  • Lavar las manos continuamente y mantener las uñas cortas.
  • Cambiar o desinfectar colchones periódicamente, en especial cuando hay brotes de escabiasis.
  • Notificar oportunamente la ocurrencia de brotes de cualquier tipo de infección de la piel a la Enfermera del colegio.
  • Garantizar el diagnóstico oportuno ante la presencia de casos sospechosos.
  • Buscar atención médica inmediata en caso de estar afectado, a fin de que el personal le evalúe e indique el tratamiento a seguir.
  • No enviar a los niños contagiados al colegio para evitar brotes.
  • Aislar a las personas confirmadas con la enfermedad.
  • Mantenerse al tanto de las informaciones emitidas por el Ministerio de Salud Pública del país y otros organismos oficiales.

Pedimos al Señor que continúe cubriendo a nuestro país y a nuestra comunidad escolar de esta enfermedad.

¡Dios les bendiga!

Fuente: Alerta epidemiológica preventiva – Escabiasis. 18 de abril de 2022. Dirección General de Epidemiología. Ministerio de Salud Pública.